Preskočiť na obsah strany

Reflux môže mať niekoľko možných príčin, ktoré zahŕňajú cvičenie, nevhodnú stravu, ako sú korenené jedlá, a telesné stavy ako je tehotenstvo – kedy rastúce dieťa tlačí na žalúdok.

Normálne by sme si mysleli, že cvičenie môže mať na naše telo len kladný vplyv, preto sa v tomto článku zameriame na fyzikálne účinky cvičenia na reflux a na vplyv refluxu na telesné aktivity.

Vzťah medzi refluxom a fyzickou aktivitou

Keď telesná aktivita môže pomáhať, môžete po cvičení ako jeho následok cítiť pálenie záhy. Činnosti ako beh, skákanie alebo cvičenie s ohýbaním tela môžu svojimi otrasmi a rôznymi polohami pri cvičení uľahčiť pažerákový reflux. Rovnaký výsledok môžu mať aj iné činnosti, napríklad hranie futbalu alebo naháňačka s deťmi. Pokiaľ sa teda domnievate, že sa reflux môže vzťahovať k vašej kondícii, ale kvôli refluxu si nemôžete kondíciu zlepšovať, môže sa vám to zdať ako neriešiteľná situácia.

Ako môže telesná kondícia ovplyvniť reflux

Ak nosíte okolo žalúdka pár kilo navyše, môžu zvýšiť tlak na váš žalúdok a občas vytlačiť žalúdočnú kyselinu hore do pažeráka. Môžu tiež pritlačiť sval medzi žalúdkom a pažerákom, sval potom menej účinne drží žalúdočnú kyselinu tam, kde má byť. Zvážte teda pravidelné nenáročné každodenné cvičenie, ktoré vám pomôže udržať hmotnosť a v konečnom dôsledku môže znížiť výskyt pálenia záhy.

Riešenie problému cvičenia verzus reflux

Najskôr preverte, kedy sa príznaky refluxu objavujú. Je to preto, že začínate cvičiť príliš skoro po jedle? Pokiaľ je to tak, potom:

  • Snažte sa po jedle dlhšie odpočívať. Seďte vzpriamene alebo si doprajte krátku prechádzku.
  • Pokiaľ plánujete návštevu posilňovne alebo iné cvičenie, snažte sa začať cvičiť 2 – 3 hodiny po jedle.
  • Pokúste sa vyhýbať jedlám, ktoré môžu reflux vyvolať, ako sú mastné alebo pikantné jedlá. Pokiaľ viete, že budete pár hodín po jedle vykonávať fyzickú činnosť, zjedzte ľahké jedlo, ako sú cestoviny alebo šalát.

Za druhé premyslite si druh cvičenia, ktoré vykonávate:

  • Snažte sa obmedziť cvičenie, pri ktorom sa telo trasie alebo keď stláčate brucho, a namiesto toho sa venujte chôdzi, jazde na bicykli alebo tancu.
  • Bolo zistené, že príznaky tlmia dychové cvičenia s hlbokými nádychmi.
  • Pilates a joga môžu ponúknuť jemnejšiu a menej „trasúcu“ formu cvičenia, a ponúkajú tiež návod na správne dýchanie.
  • Pokiaľ chodíte do posilňovne, vyberajte si stroje, na ktorých cvičíte vo vzpriamenej polohe, a obmedzte tie, ktoré vás nútia ohýbať alebo krútiť.

Opatrenia proti príznakom refluxu

Pokiaľ príznaky pretrvávajú aj po zmene spôsobu cvičenia, zvážte užitie prípravku Gaviscon Duo Efekt. Gaviscon nielenže neutralizuje žalúdočnú kyselinu, ale súčasne vytvára fyzickú bariéru jej stúpania do hrdla – vrstvu cez obsah žalúdka, ktorá pomáha zastaviť vrátenie kyseliny zo žalúdka do pažeráka. Táto ochranná bariéra poskytuje dlhotrvajúcu úľavu – až dvakrát dlhšiu než antacidá.

Pokiaľ máte akékoľvek pochybnosti o bolesti, ktorú možno cítite počas alebo po cvičení, musíte vyhľadať lekársku pomoc alebo radu. Aj keď vyhľadanie správneho cvičenia pre vás môže chvíľu trvať, existuje veľa možností, takže sa určite niečo nájde. A pamätajte si, snažte sa zamerať na drobné pozitívne zmeny, dajte si načas pri objavovaní, čo u vás funguje najlepšie.

 

Článok publikovaný January 1, 2021